Skip to main content Skip to footer

Klarinet

Klarinetten er et meget alsidigt instrument, som rummer et væld af sammenspilsmuligheder indenfor både klassisk og rytmisk musik. Klarinetten har et meget stort toneomfang. Den er et oplagt valg for dig, der gerne vil kunne indgå i mange forskellige musikalske sammenhænge. Solo, med klaverakkompagnement, i kammermusik, symfoniorkester, harmoniorkester, big band, jazzensemble, cirkusorkester – mulighederne er ubegrænsede!
Klarinettens smukke toner bliver dannet ved at et lille stykke tyndt slebet bambus vibrerer, når man puster i instrumentet. Bambusstykket kalder man et rørblad (eller bare et blad) og klarinetten hører derfor til den familie af træblæserinstrumenter man kalder for rørbladsblæsere.
Du går til instrumentalundervisning en gang om ugen, hvor du lærer hvordan man spiller de forskellige toner på klarinetten og hvordan man læser noder. Desuden lærer du, hvordan man selv derhjemme er ”sin egen lærer” så du kan øve videre på de melodier vi arbejder med i undervisningen.
På musikskolen efterstræber vi, at alle træblæsere tilbydes sammenspil i en eller anden form, så det må forventes, at der udover den ugentlige instrumentalundervisning også skal prioriteres tid til sammenspil.

Vi anbefaler tilmelding fra 2. klasse og man er aldrig for gammel til at starte med at spille klarinet.

Lærere

• Birgit Bøgh Sønderriis