Dean Delgiusto

Accordeon (harmonika) er et fantastisk instrument. Jeg kalder det en ”musikalsk kamæleon”, fordi du kan spille alle typer musik. Du kan nemt lære de første sange, og snart kan du spille din yndlingsmelodi.

Accordeon (harmonika) er super fedt instrument, fordi du kan spille både melodien med den ene hånd og akkompagnementet med den anden. Vi starter med at spille korte og lette melodier med den ene hånd først og snart kan du også spille med begge hænder. Det lyder svært at spille begge hænder på samme tid, men det er faktisk ikke. Det tager bare lidt øvelse, og det er meget sjovt!
Du kan også tage accordeon overalt med dig (OK næsten, under vand jeg anbefaler ikke). Du kan gøre folk meget glade med dit accordeon. Der er masser af muligheder for at udøve din musik fx deltage i et band eller ensemble og rejse verden rundt med musikken.
Jeg hedder Dean Delgiusto, og jeg er uddannet på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium.

Jeg spiller mange genrer af musik (fra renæssance, barok, klassisk musik til folkemusik, tango, rytmisk musik samt moderne nye kompositioner og improvisationer).

Jeg kommer fra Slovenien og jeg begyndte at spille harmonika, da jeg var elleve år gammel. I 2001 begyndte jeg at studere klassisk harmonika (accordeon) i Trieste (Italien), og fortsatte på musikkonservatorium i Ljubljana (Slovenien). Fra 2009 studerede jeg accordeon ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København. Jeg er også meget aktiv i samarbejdet med forskellige komponister og har spillet mange uropførelser af nye værker. Jeg spiller regelmæssigt med forskellige musikere, grupper og orkestre.
Jeg er især interesseret i at nå ud til publikum ved at spille på ukonventionelle spillesteder. Min hensigt er at inspirere folk med musik.

Jeg er nu en freelance musiker og musiklærer. Jeg har også en stilling som kirkeorganist og jeg holde forskellige foredrag om musik, kunsten at udføre-øve musik, musikpædagogik og workshops i improvisation.

Jeg holder af at undervise, og har mere end 15 års erfaring med undervisning i forskellige niveauer, og jeg er virkelig glad for at være lærer i Køge musikskole.
Jeg er meget åben og forsøger altid at lytte til elevens ønsker. Du kan altid komme med et forslag til, hvad du vil gerne spille, og vi kan sammen finde ud af det!
Musik er sjovt, det kræver også disciplin og øvelse, men det vigtigste, vi bør aldrig glemme musikkens glæde.

Accordeon, harmonika, maxmusikkarrusel og sammenspil

E-mail: dean.delgiusto@gmail.com