Instrument:

Harmonika / Accordeon

Der undervises både på harmonikaer med tangenter og på små accordeons (med melodibas). De små, moderne accordeons åbner mulighed for at spille i mange genrer, eksempelvis klassisk, rytmisk eller moderne musik. Der er mulighed for gratis deltagelse i sammenspil hver uge.

Et accordeon er en harmonika som har melodibas. Et accordeon er en blanding af et blæse-/tasteinstrument hvor tonerne frembringes ved hjælp af sk. fritunger af metal, som får luft fra bælgen og sættes i vibration. Dette medfører at instrumentet har enorme udtryksmuligheder og, i modsætning til et blæseinstrument, også kan spille flerstemmigt!

Instrumentet kan også sammenlignes med et klaver, hvor tangenterne er delt i en højre og venstre halvdel og stillet på højkant.

Et accordeon er opbygget af knapper som ligger på skrå, så at de ikke fylder så meget i længden. Den har derfor, i modsætning til en almindelig harmonika, enkelt-toner i begge hænder. Accordeonet er anerkendt på landets musikkonservatorier som et seriøst instrument.

Standardbassen på en almindelig harmonika, har faste akkorder indbygget i bas-knapperne, dur/mol etc., og er derfor også et godt redskab til at lave musik på. Derfor bruger man converter-instrumenter med  mulighed for at skifte mellem de to forskellige bassystemer.

På Køge Musikskole bruger vi små lette accordeons samt de små converter-accordeons til undervisningen. Dette medfører at man kan lære at spille al slags musik på instrumentet.

Begynderelever undervises, så vidt muligt, på hold med 2-4 elever.

Holdundervisningen er god i starten både af økonomiske og pædagogiske årsager.

Undervisningen forgår på elevens hjemskole indtil de er store nok at komme ind til musikskolen. Man lærer at spille melodier i både g og f-nøgle. Man lærer om sidde- og håndstilling, om bælgteknik, fingerpositioner og fingersætning mv.

Som elementær musikopdragelse lærer de at se og lytte på hinanden og at spille sammen med og for hinanden. Det er vigtigt at eleven, allerede ved start, får en god vane at spille dagligt i hjemmet. Det optimale er at en forælder kan støtte og opmuntre barnet til at øve sig derhjemme.

Forældrene er selvfølgelig velkomne at overvære undervisningen i det omfang det er muligt.

Lidt øvede/øvede elever undervises alene en gang om ugen. De spiller på converter-accordeons og lærer begge bassystemer. Undervisningen foregår på elevens hjemmeskole alle ugens hverdage eller i Musikskolens lokaler torsdag og fredag.

Vi anbefaler tilmelding fra 2. klasse

Underviser: