bratsch 470x314

Instrument:

Bratsch

Bratschen - eller viola'en - er det ældste medlem af den nuværende strygerfamilie. Faktisk betyder violin (violino på italiensk) lille viola.

Man siger også at bratschen, er violinens "storebror". Med sin mørke og bløde klang har instrumentet en helt anden personlighed, end sin til tider hysteriske lillebror. Bratschens toneleje ligger godt for den menneskelige stemme, så det er nemt at synge de melodier, man spiller.

I orkestre er bratschister meget efterspurgte. Deres rolle er at ligge som det gode fyld i lagkagen mellem bassen i bunden, og flødeskums-violinerne på toppen. Når man har nået et vist instrumentalt niveau, kan man deltage i musikskolens strygeorkester, som er sammenspil for violin, bratsch, cello og kontrabas.

Undervisningen bygger på Colourstrings metoden, som bl.a. anvender Kodaly's pædagogik.

Man kan begynde med at spille bratsch fra man er ca. 6 år, og det er muligt at låne en børnebratsch med hjem. Undervisningen foregår på musikskolen.

Vi anbefaler tilmelding fra 2. klasse

Undervisere